Tips för ett aktivt dagligt liv

Rörelseträning i sittande:

Höfter/ben/fötter:

  • Trampa symaskin med fötterna
  • Dra upp växelvis höger och vänster knä mot magen
  • Gångsteg på stället: sätt hälen i golvet på det främre benet och tårna i golvet med det bakre benet
  • Lyft upp ena benet med sträckt knä- rör foten uppåt/nedåt – sänk benet sakta. Upprepa med andra benet.

Skulderparti:

  • Dra upp axlarna mot öronen håll kvar några sekunder och sänk sedan
  • Dra in luft genom näsan när du drar upp axlarna och blås ut luften genom munnen när du sänker axlarna
  • Pendla med armarna
  • Rulla axlarna framåt några gånger och sedan bakåt några gånger
  • Knäpp händerna framför kroppen och för armarna från sida till sida
  • Knäpp händerna: böj och sträck i armbågarna
  • Knäpp händerna och för armarna uppåt, kroppsnära

Nacke:

  • Vrid på huvudet från sida till sida
  • Luta huvudet från sida till sida
  • Dra in hakan mot bröstet - titta på magen – känn att det sträcker i nacken

Allmänt:

Bra träning för styrka, rörlighet, kondition, balans och koordination:

  • Ta trapporna uppför i stället för hissen.
  • Gå en promenad varje dag – välgörande oavsett längd.
  • Res dig upp från stolen/soffan flera gånger än du gör idag och gärna flera gånger efter varandra.
  • Gör någon/flera eller alla rörelser i programmet på omstående sida när du sitter t ex framför TV:n.
  • När du lyssnar på musik på radio eller annat: passa på att ta några danssteg för dig själv eller med någon som finns i närheten.

Ta vara på tillfället som ges till rörelse/träning i ditt dagliga liv - se det som en investering i din hälsa och ditt välbefinnande!

Lycka till!