Välkommen till vår digifysiska vårdcentral!

Med start tisdag den 3 mars kommer Cederkliniken att erbjuda nya kontaktvägar för dig som patient via en digital plattform - Praktikertjänst24. Du kommer att kunna kontakta oss närhelst det passar dig - vi svarar under våra öppettider. Kommunikationen sker via en säker chattfunktion. Till skillnad från andra digitala vårdtjänster så får du här kontakt med din egen vårdcentral - samma läkare, sjuksköterskor, sjukgymnaster och övriga vårdgivare som du även kan träffa fysiskt hos oss.

Praktikertjänst24 innebär att du som patient får tillgång till hela Cederklinikens samlade kompetens via en enda digital ingång. Vid behov så erbjuds du ett fysiskt besök på vårdcentralen - men många problem kommer vi kunna hjälpa dig med digitalt. Vi kommer därmed att kunna ge dig en mer tillgänglig och mer sammanhållen vård och dessutom slipper du sitta i telefonkö och passa tider för när vi ringer upp dig. 

Vänligen observera att Cederklinikens nya system för dina kontakter med oss – Praktikertjänst24 – inte har någon koppling till Region Norrbottens egen satsning "Digitalen". Praktikertjänst24 fungerar som en förlängning av Cederkliniken och bemannas av medarbetare på mottagningen, vilket är viktigt för att behålla den personliga kontakten mellan oss och dig som patient.

Fördelar för dig som patient 

Nedan har vi sammanställt en del av de fördelar som finns för dig som patient genom att kommunicera med oss via vår digitala plattform Praktikertjänst24 (öppnar 3 mars 2020)

  • Sammanhållen digifysisk vård. Du får kontakt med samma vårdpersonal via Praktikertjänst24 som om du ringer eller besöker oss. Du kan vara trygg med att den person som du får kontakt med har kännedom om dina tidigare kontakter med oss. Detta kan ingen annan digital vårdgivare än vi erbjuda dig.

  • Har du frågor kring en tidigare kontakt med oss så kan du oftast få dina frågor besvarade av samma person som du tidigare träffat  

  • Du behöver inte vänta på att bli uppringd och kan kommunicera med oss när det passar dig – dygnet runt.

  • Vi svarar dig snabbt (oftast inom en timme) när du tar kontakt med oss under chattens öppettider.

  • Provsvar eller annan information/brev som meddelas via systemet kan läsas av dig direkt - ingen väntan på postgång. Har du frågor om dina provsvar kan du ställa dem direkt i chatten.

  • Chatten är asynkron, vilket innebär att du inte behöver vänta kvar på svar, du får ett sms när vi svarat dig. När du valt från en lista med kontaktorsaker kommer du får svara på ett formulär som ligger till grund för läkare och sköterskas bedömning.

  • Du får snabbt direktkontakt med sjuksköterska som vid behov kan koppla in samtliga yrkeskategorier på vårdcentralen, vilket innebär att du snabbt får en kvalificerad bedömning av ditt ärende. 

  • Om fysiskt besök krävs kan vi ordna med förberedande undersökningar som blodprov, blodtryck, EKG eller annat som underlättar och gör det fysiska besöket mer effektivt.

  • Enklare ärenden kan hanteras helt digitalt och kräver inget fysiskt besök - exempelvis uppföljningar av provsvar, frågor kring pågående ärenden, viss remisshantering och hänvisning vidare när annan vårdgivare är mer relevant.

  • Ärenden som bedöms som akuta hanteras snabbt, och om så behövs kan ett fysiskt besök erbjudas samma dag.