Grupper

Observera att man måste vara patient på kliniken för att kunna bokas in i en grupp. Du behöver alltså först träffa en vårdgivare indivuduellt för en bedömning.

För gruppstarter, se Aktuellt på startsidan.

Artrosskola
Artrosskolan vänder sig till dig med artros i höfter, knän eller händer. Skolan ger dig en fördjupad kunskap om vad artros är, träning och egenvård. I artrosskolan får du även möjlighet att träffa andra med samma besvär.

Artrosskolan innefattar föreläsningar med sjukgymnast, arbetsterapeut och dietist. Du får information om artros, hjälpmedel och kost samt tips och hjälp med rehabiliteringsträning. Du kommer också att träffa sjukgymnast eller arbetsterapeut för att utforma ett individuellt anpassat träningsprogram. Detta träningsprogram erbjuds du sedan att träna i grupp 2 gånger per vecka med tillgång till sjukgymnast/arbetsterapeut under 6 veckor.

Balansskola - Cirkelfys
Fallskador bland äldre över 65 år är ett snabbt växande folkhälsoproblem. Forskning visar dock att det går att förebygga fall och fallskador. Balansskolan är ett evidensbaserat, multiprofessionellt koncept för fallprevention. Ni träffas i grupp och får information samt träning.

Bålstabilitetsgrupp
Hjälper dig att på ett skonsamt sätt stärka upp bålen för att minska ryggbesvär och öka stabilitet. Tillsammans med sjukgymnast utövas bålstabilitetsövningar från grunden. Övningarnas svårighetsgrad ökar under kursen. Efter kursen kommer du att ha ett uppföljande besök hos din behandlare. Ha på dig mjuka kläder. Inga skor behövs.

Medicinsk yoga
Vänder sig till dig som har långvarig smärta i rygg eller nacke, har stressrelaterad huvudvärk eller upplever mycket stress i din vardag. Under tio tillfällen med sjukgymnast utövas enkla men kraftfulla yogapass som ökar din styrka, rörlighet och cirkulation samt lär dig andningstekniker som minskar stress och ger avspänning.

Viktgrupp
Gruppen träffas en gång i veckan med ett nytt tema varje gång som berör kost och hälsa. Hemuppgifter följer för att du ska få ut så mycket som möjligt av ditt deltagande. Vid varje tillfälle ingår både föreläsning och diskussion kring det valda temat. Efter 6 tillfällen finns det möjlighet att fortsätta individuellt i den omfattning som det finns behov.

KOL-skola
Klicka här för information

Bassängträning (Sundbybergs simhall)
Bassängträning gör det möjligt för dig att träna på ett avlastat sätt eftersom vattnets bärkraft verkar avlastande på kroppen. Det är lättare att förflytta sig i vatten än på land, rörelser kräver mindre muskelarbete och lederna avlastas. Vattenmotståndet kan i sin tur ha liknande funktion som ett träningsredskap. Bassängträningen kan också vara ett mjukare sätt att påbörja en träning som sedan kan göras tyngre.

Smärtkurs
Mer information kommer inom kort

Stresskola
Mer information kommer inom kort