Kontakt
Kontakt
Om du vill komma i kontakt med läkare kan du antingen ringa läkaren på hens telefontid vardagar 08:30-09:15, eller så loggar du in på 1177.se och skickar meddelande till läkaren (observera att vi på 1177.se har en svarstid på upp till 3 arbetsdagar. Du kan därför inte söka för brådskande besvär eller frågor den vägen). I samråd bestämmer du och din läkare om det behövs bokas ett fysiskt besök eller om ärendet kan avhandlas över telefon/chat. Vi har också möjlighet att i lämpliga fall boka in videosamtal.
Om du vill komma i kontakt med sköterska eller sekreterare så ringer du in på vårt växelnummer 0858767610 under vårdcentralens öppettider. Ditt samtal besvaras av legitimerad sjuksköterska som kan ge medicinsk rådgivning över telefon, boka in ett besök till sjuksköterska eller undersköterska, svara på allmänna frågor om verksamheten eller koppla vidare ditt samtal till annan sköterska eller sekreterare. Du kan också logga in på 1177.se och välja att skicka meddelande specifikt till sköterska eller sekreterare.
Om du vill komma i kontakt med barnavårdscentralen ringer du på en barnsjuksköterskas
telefontid, alternativt så loggar du in på 1177.se och skickar ett meddelande till sköterskan. I samråd bestämmer sedan du och sköterskan om det behövs bokas ett fysiskt besök eller om ärendet kan avhandlas över telefon/chat. Vi har också möjlighet att i lämpliga fall boka in videosamtal.
Sedan GDPR infördes så kommunicerar våra läkare och sköterskor inte med patienter via e-post. Vi har en e-post-adress som våra medicinska sekreterare svarar på. Där kan du endast ställa enkla frågor av administrativ karaktär.
Vi kan från vårt telefonsystem skicka SMS och skickar ibland korta meddelanden den vägen. Du kan inte svara på dessa och du kan inte skicka SMS till oss.
Listning
Listning
För att få vård hos oss ska du vara listad på vårdcentralen. Det finns två sätt att lista på sig hos oss, antingen via 1177.se, eller genom att posta/lämna in en pappersblankett till oss.
Vi vill att alla listade på mottagningen även ska vara listade på en av våra husläkare. I samband med att du listar på dig (endast då, inte i efterhand) kan du ange om du har önskemål om en specifik husläkare. Vi håller gärna ihop familjer så om dina anhöriga är listade hos oss får du gärna be om att bli listad på samma läkare. Om du listar dig via 1177 så kan du skriva ditt önskemål om listning i rutan “Övriga önskemål” i formuläret. Om du inte anger ett önskemål kommer du bli fördelad till en av våra husläkare enligt våra rutiner.
Omlistning från en av våra husläkare till en annan görs endast i undantagsfall och då i samråd mellan patient, berörda läkare och verksamhetschef.
En specifik läkare hos oss kan ha listningsstopp, oftast beroende på att listan är full. Du kan inte ställa dig i kö till denne utan får då välja en annan läkare. Ibland gör vi undantag från listningsstoppet, exempelvis om personer som är listade hos en av våra läkare får barn. Det är den aktuella läkaren som tar beslut om undantag.
Om du listat om dig till en annan vårdcentral och sen vill komma tillbaka till oss finns det ingen garanti för att du kommer kunna få samma husläkare som tidigare. Observera att du inom Region Stockholm kan byta vårdcentral max 2 gånger per år.