Vanliga frågor

Här nedan har vi kortfattat svarat på vanliga frågor. Hör av dig om du vill ha mer information.

Hur blir jag patient hos er?

Alla har möjlighet att välja mottagning för sin rehabilitering, oavsett var man bor eller vilken vårdcentral man valt att lista sig på. Du är därför välkommen att ringa oss och diskutera dina besvär och boka en tid.

Måste jag ha remiss?

Nej. Vi tar emot patienter både med och utan remiss. Om du har fått information om att en remiss skickats till oss går det bra att ringa oss för att bekräfta detta. Annars kommer du bli kontaktad för bokning av tid.

Tar ni emot barn?

Ja. Vi tar gärna emot barn i alla åldrar. Vi har anpassat miljön så att den ska vara tillgänglig för barn och deras föräldrar. Det finns skötbord på handikapptoaletten och i anslutning till väntrummet finns ett amningsrum/lekrum för besökande. I personalen finns flera som är utbildade och har erfarenhet av att arbeta med barn.

Vilken inriktning har ni?

Vi tar emot alla som har behov av rehabilitering, vi riktar oss till alla oavsett ålder. Under renoveringen av lokalerna har vi försökt lägga extra stor vikt vid att även våra yngsta och äldsta besökare ska känna sig välkomna. Det ter sig i en genomtänkt planlösning med god framkomlighet, ett kombinerat lekrum/amningsrum och träningsredskap som är speciellt utformade för dessa målgrupper. Läs mer om våra inrikningar i fliken Vårt utbud.

Vad kostar det?

Eftersom vi har landstingsavtal kostar ett besök hos fysioterapeut, arbetsterapeut och dietist 200 kronor. Frikort gäller. Personer under 18 och över 85 har kostnadsfri sjukvård. Även rehabilitering i hemmet är kostnadsfri. Uteblivet besök debiteras.

Kan jag boka tid på nätet?

Ja, det går bra att boka tid hos våra kiropraktorer, fysioterapeuter och dietister via Vårdguidens e-tjänster på 1177.se. Logga in och sök rätt på vår mottagning!

Kan jag boka tid även om jag bor i ett annat landsting?

Ja. Alla som är folkbokförda i Sverige har rätt att söka öppenvård i vilket landsting man vill. Det betyder att även du som bor på andra sidan länsgränsen eller som är på besök i närheten kan söka hjälp hos oss. Du behöver inte heller informera ditt eget landsting om detta.

Kan jag få tolk?

Ja. Tolk är kostnadsfritt för alla. Ta gärna kontakt med oss i god tid innan ditt besök så bokar vi en tolk som kommer och närvarar vid besöket. Finns ingen tillgänglig tolk kan det bli aktuellt med telefontolk. Det går givetvis bra att ta med en närstående som stöd.

Gör ni hembesök?

Ja. Fysioterapeuter, arbetsterapeuter och dietister gör hembesök till de som av medicinska skäl inte kan ta sig till mottagningen, t.ex. i anslutning till utskrivning från slutenvården. Ring oss gärna för att ta reda på dina möjligheter till hembesök. Tyvärr finns ingen möjlighet för kiropraktorerna att göra hembesök.

Kan jag få sjukresa?

Ja. Har du svårt att ta dig till mottagningen på egen hand kan du ha rätt till sjukresa, redan från första besöket. Alla med färdtjänstkort har per automatik rätt till sjukresa. Ring oss för mer information.

Hur kan jag parkera hos er?

Vi har avgiftsfri parkering i anslutning till entrén. Precis i anslutning till trapphuset finns även handikapparkering.

Har ni gym?

Ja. Vi har ett stort gym som är inrett för att passa ung som gammal oavsett funktionsnivå. I närheten finns även ett träningsrum för funktionell träning och ett för gruppaktiviteter.

Har ni omklädningsrum?

Ja. Vi har stora omklädningsrum med låsbara skåp i närheten av gymmet. Där finns även tillgång till dusch och toalett.

Hur gör jag för att avboka eller omboka min tid?

Kontakta oss på 08-550 674 07 och meddela att du inte kan komma. Om du inte kommer fram så lämna ett meddelande. Det går även bra att mejla till halsan@ptj.se. Uppge gärna om du vill bli kontaktad för en ny tid. Meddela senast dagen innan att du inte kan komma, så vi kan erbjuda tiden till någon annan.

Vad händer om jag missar mitt besök?

Om du inte kommer till ditt besök utan att meddela detta debiterar vi patientavgiften. Då skickas det en räkning till dig på 200 kronor. Det gäller även om du har frikort, är under 18 eller över 85.

Har ni SMS-påminnelse?

Ja. Säg till vid besöket eller kontakta receptionen för att få sms-påminnelse till nästa besök.

Hur fungerar högkostnadskort och frikort?

I högkostnadskortet registreras alla dina vårdbesök. När du nått gränsen på 1150 kronor får du ett frikort som gör att kommande vårdbesök blir kostnadsfria. Frikortet gäller ett år från det första besöket som finns registrerat i högkostnadskortet. 

Registreringen av besöken sker nu digitalt, därför får du inte längre någon pappersremsa med stämpel i. När du når frikort säger vi till och du har då möjligheten om att be att få ett fysiskt frikort hemskickat i brevlådan. 

Hur fungerar vården för mig som asylsökande, gömd eller papperslös?

Barn och ungdomar under 18 har rätt till avgiftsfri vård. Vuxna har rätt till vård om den behandlande personalen anser att insatsen inte kan vänta. Då kostar besöket 25 kronor. Det finns vårdcentraler som har ett extra uppdrag att hjälpa asylsökande, gömda och papperslösa. I vår närhet är detta Vårdcentral Wasa.

Hur ska jag gå tillväga om jag har skyddad id?

All personal har tystnadsplikt och får inte lämna ut uppgifter om dig utan ditt godkännande. Ta kontakt med oss om du har extra behov av sekretess, t.ex. skyddad id, så ser vi till att hantera dina uppgifter på ett säkert sätt.

Vem kontaktar jag för att visa intresse för att arbeta på eller samarbeta med Hälsan?

Ring oss på 08-550 674 07 eller mejla halsan@ptj.se så hjälper vi dig rätt!