Påbörja din kontakt med oss när du vill genom chattfunktionen "Mitt PTJ"!

Våra läkare och sköterskor finns tillgängliga online vardagar mellan 08:00-15:00. Välkommen!

Ladda ner Mitt PTJ-appen

Vi finns här när du behöver oss.

Ladda ner Mitt PTJ till mobil eller platta.

 

Under övrigt kan du endast förnya recept. För övriga frågor hänvisar vi till vår telefon.

Så här funkar det i appen:

  1. Välj mottagning
  2. Logga in med BankID
  3. Svara på frågor
  4. Nu kan du chatta, skicka ett foto eller prata över videolänk.

 

Vad krävs för att ta kontakt?

Allt du behöver är internetuppkoppling och Bank-ID.

 

Så här funkar det på datorn:

  1. Beskriv varför du önskar kontakt
    Först får du svara på frågor om din sökorsak. Det tar bara några minuter.
  2. Vi kontaktar dig
    Vi läser igenom dina svar och tar sedan kontakt när tjänsten är bemannad: 08.00-15.00 på vardagar.
  3. Chatta
    I chattsamtalet får du medicinsk bedömning, råd och de recept som du behöver.
  4. Mer hjälp på vår mottagning
    Om du behöver fysisk undersökning eller provtagning bokas en tid på mottagningen, på samma sätt som vid kontakt över telefon.

 

Vad kostar det?

Besök som resulterar i ett fullföljt läkarbesök via chatt eller video kostar som ett vanligt läkarbesök hos mottagningen. 

 

Kan jag känna mig trygg med att göra mitt läkarbesök digitalt hos min mottagning (Praktikertjänst)?

Våra läkare tar fullt ansvar för din behandling, precis som när du besöker mottagningen. Om läkaren bedömer att du behöver ett fysiskt besök får du hjälp med att boka tid på mottagningen. Via vår nya tjänst vill ge dig som patient större frihet och ökad tillgänglighet till samma kvalitativa vård som du får när du fysiskt besöker din mottagning inom Praktikertjänst.

 

Hur får jag tillgång till min journal?

Ditt besök journalförs på samma sätt som vid ett fysiskt besök. Vänd dig till din mottagning för att få ett utdrag av din journal.

 

Vem kan läsa min journal?

Din journal omfattas av tystnadsplikt och vi följer alla lagar och regler för vårdgivare i Sverige. Endast behörig personal som behöver ha tillgång till dina uppgifter för att utföra sitt vårdarbete har tillåtelse att läsa din journal. Om du vill ha en journalutskrift, loggutdrag, spärra din journal eller journalutdrag kontaktar du mottagningen.

 

Får jag träffa min läkare när jag använder tjänsten?

Tjänsten bemannas av samma vårdpersonal som du möter när du ringer till oss eller besöker oss.

 

Hur kommunicerar jag med mottagningen?

Du har kontakt med oss via en chatt på din mobil, dator eller surfplatta. Ta den tid du behöver för att svara på frågorna. Ibland kan du även behöva skicka in bilder för att ge mer underlag för oss att bedömma.

Besöket avslutas när du fått den hjälp du behöver, du får gott om tid att sätta dig in i de råd du får och ställa följdfrågor till oss.

 

Varför måste jag svara på så många frågor?

Precis som vid ett vanligt besök behöver vi få grundlig information om hur du mår för att kunna göra rätt bedömning av ditt hälsotillstånd. Du kommer att få de frågor som är relevanta för dina besvär. De svar du ger kommer att ligga till grund för vår bedömning.

 

Kan jag få hjälp när som helst på dygnet?

Du kan påbörja ditt besök och ge svar på de förberedande frågorna när som helst under dygnets alla timmar. Tjänsten är bemannad vardagar kl. 08.00-15.00 och vår personal kommer att återkomma till dig med en bedömning så fort som möjligt. Svarstiden är vanligtvis inom två timmar under tjänstens bemanning. Upplever du en allvarlig försämring och inte får kontakt med din läkare ring 1177. Vid livshotande tillstånd ring 112.

 

Vad händer om jag behöver uppsöka en läkare fysiskt?

Om läkaren i tjänsten bedömer att du behöver träffa en läkare fysiskt hjälper vi dig att boka in en tid.