Vanliga frågor

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om tjänsten.

Kan jag få hjälp när som helst på dygnet?
Du kan påbörja ditt besök och ge svar på de förberedande frågorna när som helst under dygnets alla timmar. Tjänsten är bemannad måndag-torsdag kl. 08.00-16.00 och fredagar kl. 08.00-15.00. Vår personal kommer återkomma till dig så snart som möjligt. Svarstiden är vanligtvis inom två timmar under tjänstens bemanning. Upplever du en allvarlig försämring och inte får kontakt med oss ring 1177. Vid livshotande tillstånd ring 112.

Vem får jag träffa när jag använder tjänsten?
Tjänsten bemannas av samma vårdpersonal som du möter när du ringer till oss eller besöker oss.

Vad händer om jag behöver uppsöka er fysiskt?
Om vårdpersonalen i tjänsten bedömer att du behöver träffa oss fysiskt så hjälper vi dig att boka in en tid.

Vad kostar ett besök?
Alla våra digitala videobesök kostar 200kr enligt gällande patientavgift. Patienter över 85 eller under 18 har kostnadsfri sjukvård. Frikort gäller. Uteblivet besök debiteras med patientavgift.

Hur betalar jag?
Vi skickar hem en faktura till dig efter besöket.

Får jag kvitto på betalningen för besöket?
Kontakta oss så skickar vi hem ett kvitto.

Gäller högkostnadsskydd och frikort?
Ja, högkostnadsskydd och frikort gäller för digitala tjänster hos oss.

Hur registreras patientavgiften på mitt frikort?
För elektroniska frikort sker registrering på samma sätt som vid ett fysiskt besök.

Kan jag känna mig trygg med att göra mitt besök digitalt?
Vår vårdpersonal tar fullt ansvar för din behandling, precis som när du besöker rehabmottagningen. Om vårdpersonalen bedömer att du behöver ett fysiskt besök får du hjälp med att boka tid på rehabmottagningen. Via vår nya tjänst vill ge dig som patient större frihet och ökad tillgänglighet till samma kvalitativa vård som du får när du fysiskt besöker oss.

Hur får jag tillgång till min journal?
Ditt besök journalförs på samma sätt som vid ett fysiskt besök. Hör av dig till oss om du vill ha ett utdrag av din journal. Eller logga in och se din journal på nätet på 1177.se

Vem kan läsa min journal?
Din journal omfattas av tystnadsplikt och vi följer alla lagar och regler för vårdgivare i Sverige. Endast behörig personal som behöver ha tillgång till dina uppgifter för att utföra sitt vårdarbete har tillåtelse att läsa din journal.

Vilken teknisk utrustning krävs?
Det du behöver är ett BankID och en internetuppkopplad dator, surfplatta eller mobil.

Varför måste jag logga in med BankID?
Vi är måna om din integritet och därför måste vi kunna identifiera dig. Det säkraste sättet att göra det är genom att du loggar in med ditt BankID.

Hittar du inte svaret på din fråga?
Hittar du inte svaren du söker är du välkommen att kontakta oss på telefonnummer 08-550 674 07.