Graviditet

 

Före graviditeten

Främre eller bakre bäckensmärta, ofta kallad foglossning, kan man få under sin graviditet. Den behandlas med anpassad träning, hållning och smärtlindring (akupunktur, TENS).

Efter graviditeten

För en del kvinnor kvarstår bäckensmärtan/debuterar efter förlossningen. Ofta beror smärtan på svaghet i muskulaturen kring höfterna eller obalans i bäckenets muskler och funktion. Vi undersöker och hjälper dig att komma igång igen. Muskelträning, mobilisering och smärtlindring är delar av behandlingen. På vår praktik har vi lång erfarenhet av dessa besvär.

Träning under graviditeten 

Den blivande mamman mår bra av träning under hela graviditeten, men träningen får anpassas efter kroppens förändring och efter eventuella smärtor som uppkommer. Varje kvinna och varje graviditet är olika och det är inte alltid som generell mammaträning fungerar. Vi skräddarsyr ett program som fungerar utifrån dina förutsättningar.

Träning efter graviditeten 

Vi har 4 lager med magmuskler. Under graviditeten delar sig den raka magmuskeln (m rectus abdominis). De tre övriga blir uttänjda, svaga och får något färre antal fibrer efter en graviditet. Höftmuskulaturen är ofta svagare än innan och det kan göra ont i både bäcken och höfter. Det är viktigt att träna upp sina höfter, rygg och magmuskler efter varje graviditet, för att få tillbaka styrkan i bålen och full funktion i kroppen.