Corona - covid-19

Fortlöpande förändringar i vår verksamhet

Det är många som ringer till oss. Vi vill att du som behöver kontakt och har BankID kontaktar oss via vår chatt-ingång Mitt PTJ.

Vi kommer att försöka lösa så mycket som möjligt med dig som patient via chatt och telefon för att minska smittspridningen i samhället.

Vaccinbrist

Just nu och minst tre veckor framåt kan vi inte erbjuda nya tider för vaccination mot covid-19 på grund av vaccinbrist. Detta gör att både kallelser via post och bokningsbara tider på 1177.se dröjer. Vi kommer att fortsätta erbjuda tider igen till personer i fas 1 så fort vi har fått in nya leveranser av vaccin. Läs mer här: Vaccination mot covid-19 - 1177 Vårdguiden

Vaccination mot coronavirus/covid-19

Vaccinationen mot coronavirus sker i olika faser enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Vi har genomfört vaccination på våra äldreboenden och från vecka 2 börjar vi vaccinera våra allra äldsta och de som har hemsjukvård och/eller hemtjänst. För att dessa bokningar ska ske så snabbt som möjligt ringer vi upp och bokar tid. Eventuell sammanboende person erbjuds också tid. Senare bokningar kommer att skickas ut via brev. Vi har begränsad tillgång till vaccin vilket gör att vaccinationstakten kan bli långsam.

Snart kommer det att finnas möjlighet för personer med hemtjänst att boka sig via 1177.se eller ringa ett callcenter för bokning. Denna funktion tillkommer när vi ser att det finns mer doser att använda per vecka. Passa gärna på att skaffa BankID, och lägg upp vårdcentralen Stadsfjärden som mottagning på 1177.se, så att du lätt kan boka sedan när tiderna finns tillgängliga.

Troligen kommer även systemet med 1177.se att vara det som gäller för personer som är över 70 år (som inte har hemtjänst) eller personer som tillhör definierade riskgrupper. Vi uppdaterar informationen här på hemsidan när vi vet mer.

Håll dig uppdatering genom att läsa här på vår hemsida eller på vår Facebook-sida.

Antikroppstest för allmänheten
Bokning av antikroppstest sker via 1177.se - Läs mer

Luftvägsinfektioner
Patienter med infektion träffar vi ett särskilt rum i anslutning till vår entré. Alla besök där bokas efter kontakt med oss via vår digitala tjänst eller telefonkontakt. Det innebär också att handikappentrén har flyttats till huvudentrén.

Vi är måna om att det ska vara tryggt och säkert att komma på besök till oss.

Portvakt i foajén
För att våra lokaler ska vara så fria som det går från luftvägssmitta stoppas nu alla besökande vid vår portvakt i foajén. Här får du svara på frågor om luftvägssymtom. Bara personer utan luftvägssymtom får komma upp i våra lokaler. Detta är väldigt viktigt för att vi ska skydda våra äldre och multisjuka äldre patienter.

Medföljande anhörig
Anhöriga avråds medfölja vid besök om inte särskilda skäl föreligger. Särskilda skäl kan t.ex. vara att patienten behöver stöd vid besöket för att ta till sig information. Antal medföljande skall begränsas till en (barn undantagna). Medföljande anhörig får inte medfölja om symtom på luftvägsinfektion.

Avboka din tid om du blir sjuk
Om du har en bokad tid och blir sjuk med infektionssymtom från luftvägarna (snuva, hosta, halsont, feber m.m.) så ska du avboka besöket.

Årskontroller
Vi minskar antalet årskontroller för att minska smitta av personer i riskgrupper.

Sörmlands hälsoprogram
Sörmlands hälsoprogram pausas tills vidare. Beslut från Region Sörmland.

Gruppaktiviteter
Alla gruppaktiviteter på vårdcentralen ställs in tills vidare (t.ex. föräldragrupper, träningsgrupper, paraffingrupper, artrosskolor, mindfulness, föreläsningar m.m). Detta är beslutat av Region Sörmland.