Förkylning

 

Stanna hemma om du känner dig sjuk.
Alla som känner sig sjuka ska stanna hemma. Det är för att inte smitta andra. Det gäller både vuxna och barn. Symtomen kan bero på Covid -19.


När du är förkyld är det vanligt att du känner dig trött och hängig.
Förkylning kan ge feber, men den är oftast inte hög. Det är vanligare att barn får hög feber vid en förkylning än att vuxna får det.

Vanligaste symtomen är: Huvudvärk, nästäppa, snuva, halsont, hosta, feber samt ont i kroppen.


Det tar ofta bara något dygn från att du har smittats tills du märker av de första symtomen på förkylning. För mer information 1177.se klicka här 

De allra flesta som är förkylda behöver inte söka vård eftersom besvären brukar gå över av sig själv inom 7-10 dagar. Dock kan hostan och snuvan kvarstå en längre tid.


Kontakta en vårdcentral om något av följande stämmer in på dig:

-Du har feber som håller i sig i mer än fyra dygn.
-Febern kommer tillbaka efter att du har varit feberfri ett par dagar.
-Du får fler eller ökande symtom från öronen, halsen, luftrören eller bihålorna.

 

Egenvård:
Vila när du är trött men viktigt att vara uppe och röra på sig mellan vilostunderna. Ligg inte ner hela dagarna för att minska risken för komplikationer.

Drick mycket. Dryck gör att hostan känns bättre samt att slemmet blir lättare att hosta upp. Undvik mjölk och socker produkter – då dem är slembildande . Kroppen behöver mycket vätska för att ta hand om förkylningen.

Nästäppa:
Nässköljning med koksalt och/eller slemhinneavsvällande nässpray tex Nezeril/Otrivin får användas i max 10 dagar. (se bipacksedel för dosering.)
Bihålebesvär vid förkylningar mer än 10 dagar finns nässpray med kortison i tex. Nasonex/Mometason. (se bipacksedel för dosering.)
Sova med höjd huvudände

Hosta:
Torrhosta: Noskapin,Nipaxon
Slemhosta: Bisolvon/Bromhexin (se bipacksedel för dosering)

Feber/värk: Alvedon/Panodil som innehåller paracetamol
Ipren som innehåller ibuprofen. (se bipacksedel för dosering)

Lockkänsla öron:
Tryckutjämna (ta ett djupt andetag, stäng munnen, håll för näsan och blås ut genom öronen) för att lätta på trycket i örontrumpeten. Detta görs med fördel flera gånger per dag och då i kombination med nässpray.