Påbörja din kontakt med oss genom Mitt PTJ

Mitt PTJ är en säker och tillgänglig kontakt med oss på Älvpraktiken. Här kan du få rådgivning, boka en tid eller förnya dina recept.

Vårdkontakt digitalt via chatt kvällstid från och med 2025-06-16


Chatta med Älvpraktikens personal från din mobil, dator eller surfplatta på kvällstid. Du får en medicinsk bedömning av dina besvär och råd om behandling. Du kan få ett recept om din läkare bedömer att det behövs. Behöver du komplettera med ett fysiskt besök kan vi boka in dig. Tjänsten kan komma att innebära en patientavgift. 
 
Du kan starta ett nytt ärende söndag-torsdag kl. 17:00-22:00. Ärendet kommer besvaras inom tre arbetsdagar. Chatten är stängd för nya ärenden under helger/långhelger. Du behöver endast internetuppkoppling och Bank-ID.

Om dina besvär upplevs mer brådskande än så når ni oss på telefon (0303-40 47 00) som vanligt mellan 08:00-17:00.

Så här gör du

  1. Ladda ner appen
  2. Logga in med BankID
  3. Beskriv varför du önskar kontakt
    Svara på ett antal frågor om ditt ärende. Det tar bara några minuter.
  4. Vi läser dina svar och kontaktar dig
    Svaren är ett underlag för vår bedömning och prioritering av ditt ärende. Vi svarar dig under våra öppettider för tjänsten.
  5. Chatta med oss
    När vi svarar får du ett sms med en länk. Du når svaret via länken eller genom appen. Du loggar in och kan chatta med oss. Vid behov kan vi växla över till videosamtal.

 

Vanliga frågor och svar

Här hittar du svar på vanliga frågor om Mitt PTJ.
Hittar du inte det du letar efter? Kontakta oss på telefon. 

Svar på vanliga frågor