Välkommen till Edsbergs vårdcentral

20220818


Kontakta oss i första hand i chatten "Mitt PTJ" som du kan starta genom att klicka på den runda blå markeringen här brevid. 


Vi är tacksamma om ni i första hand läser informationen på 1177, angående påfyllnadsdos (dos 5) mot covid. För närvarande varken bokar eller vaccinerar vi på vårdcentralen, mer information finns under fliken "Covid-19 vaccin".


För att du ska få så bra service som möjligt ber vi dig i första hand starta din kontakt med oss  via vår digitala mottagning. Du kan starta ditt ärende dygnet runt. Ärendet öppnas av våra sköterskor under chattens öppettider (vardagar 8-15) och de kan hjälpa dig med rådgivning och tidsbokning. De kan även boka videosamtal med läkare eller psykolog. 


Du loggar in genom att klicka på den runda blå markeringen eller i appen MittPTJ som du hittar på Appstore eller Google Play.


Information: Vi kommer att stänga av möjligheten att kontakta oss i 1177 eftersom behovet av en avancerad digital kontaktväg visat sig vara överlägsen under pandmin. Den digitala kontakten kommer i fortsättningen att hanteras i MittPTJ.
PTJ är en förkortning för Praktikertjänst.


Fördelar med digital kontakt:


Du behöver inte vänta på att bli uppringd.
Du kan kommunicera med oss när det passar dig – dygnet runt. Vi strävar efter att svara dig inom en timme när du tar kontakt med oss under chattens öppettider (8-15 på vardagar)


Chatten är asynkron, vilket innebär att du inte behöver vänta kvar på svar, du får ett sms när vi svarat dig. När du valt från en lista med kontaktorsaker får du får svara på ett formulär som ligger till grund för sjuksköterskans eller läkarens bedömning.


Kortare tid till läkarbedömning.
Det blir lättare för sköterskorna som tar hand om ditt ärende att prioritera rätt från början om de har rätt information från dig. De kan då konsultera läkare för rådgivning och ditt ärende kan bli bedömt snabbare. Om fysiskt besök eller videobesök krävs kan de boka en tid och ordna med förberedande frågeformulär eller undersökningar som blodprov, blodtryck, EKG eller annat som underlättar och gör det fysiska besöket mer effektivt.


Enklare ärenden kan hanteras helt digitalt och kräver inget fysiskt besök.
Exempelvis uppföljningar av provsvar, frågor kring pågående ärenden, viss remisshantering och hänvisning vidare när annan vårdgivare är mer relevant. Det kan också handla om årskontroller av kroniska sjukdomar där medicinering fungerar bra och du som patient inte har behov av fysiskt besök.


Ett ärende som kan avslutas i chatten kostar inget. Om sköterskorna bedömer att du behöver ha ett videobesök kostar det lika mycket som ett fysiskt besök. 


Ärenden som bedöms som akuta bedöms direkt av jourläkare, och om så krävs kan ett fysiskt besök bokas in samma dag.


Edsbergs vårdcentral är en privatdriven vårdcentral, ansluten till Praktikertjänst, som arbetar på uppdrag av Region Stockholm. Mottagningen ligger i Edsbergs centrum.
Verksamhetschef är Johan Welander

Besök vår digitala mottagning